Amming og kosthold

Du har sikket hørt det gamle uttrykket at du kan spise for to når du er gravid? Selv om det kan være et snev av sannhet i det er det ikke noe man skal ta bokstavelig. Forskning har vist at overdrevet matinntak kan at gjøre at svangerskapsdiabetes utvikler seg til type 2 diabetes. Derfor kan det være lurt å tenke over kostholdet og hva du spiser mens du er gravid.

Rådene som gjelder under graviditeten gjleder også mens du ammer. Det generelle rådet for deg som ammer er å spise sunt og variert. Når du ammer har du et noe høyere behov for både energi og mange næringsstoffer, fordi du skal få dekket dine behov samtidig som du skal produsere en næringsrik melk til babyen. Mange opplever derfor at de blir mer sultne når de ammer. De som ammer har økt behov for blant annet fosfor, jod, kalsium, sink, vitamin C, vitamin A og B-vitaminer. Et par brødskiver og to glass skummet melk gir de ekstra kaloriene du trenger når du ammer. Hvis du på den annen side mister appetitten mens du ammer kan det være tegn på at ting ikke er som de skal. Noen ganger kan det være tegn på fødselsdepresjon, men uansett er det lurt å rådføre seg med helsesøster eller lege.

Hva betyr sunt og variert egentlig?

Nøkkelordet er variasjon og du som ammer kan i all hovedsak bruke de samme kostrådene som resten av befolkningen. Næringsinnholdet i morsmelken påvirkes av hva mor spiser. Derfor må mors kosthold være godt sammensatt, gi tilstrekkelig energi for melkeproduksjonen, og inneholde de næringsstoffene som mor og barn trenger i denne tiden. Følg appetitten og spis god og sunn vanlig mat. Nedenfor finner du noen punkter med anbefalinger fra Helsedirektoratets liste om hva kostholdet kan inneholde. Et godt, balansert kosthold settes sammen av:

  • Grove kornprodukter / grovt brød
  • Rikelig med frukt, bær og grønnsaker
  • Magre varianter av melk, yoghurt og ost
  • Egg
  • Fisk – mager og fet
  • Bønner, linser og erter
  • Magert kjøtt – rødt og hvitt
  • Planteoljer til matlagingen
  • God væsketilførsel gjennom rikelig med vann og for eksempel usøtet fruktjuice eller fruktte
  • Tilskudd av D-vitamin, for eksempel som D-vitamindråper eller tran

Belgvekster som bønner, linser og erter er gode alternativer til kjøtt og fisk, og det anbefales at belgvekster brukes mer i norsk kost. Tørket frukt, nøtter og mandler gir mye energi og næringsstoffer, og kan med fordel brukes som snacks.

Matvarer du bør unngå når du ammer

På matportalen.no finner du mange råd om kosthod og amming. Om forhold du bør være klar over er at opptaket av jern hemmes av kaffe og svart te. Drikk derfor dette mellom måltidene, eller erstatt det med fruktte eller en C-vitamindrikk.Et høyt inntak av koffein fra kaffe, te, cola eller andre koffeinholdige drikker i ammeperioden kan gjøre barnet irritabelt og gi det søvnforstyrrelser hos barnet. Inntaket av koffeinholdige drikker bør derfor begrenses.Et høy inntak av ammete kan være uheldig for banet, så ikke drikk mer enn 1-2 kopper om dagen.

Matvarer som inneholder mye sukker og fett gir lite næringsstoffer. Slike matvarer bør derfor ikke utgjøre en stor del av kostholdet. Sjokolade kan, i motsetning til sitt rykte, som oftest spises i moderate mengder uten at det forårsaker kolikk, diaré eller forstoppelse hos barnet. Tørket frukt, nøtter og mandler kan brukes som "sunt snacks".

Et høyt inntak av koffein fra kaffe, te, cola eller andre koffeinholdige drikker i ammeperioden kan gjøre barnet irritabelt og føre til søvnforstyrrelser. Koffeinholdige drikker bør derfor begrenses. Et høyt inntak av amme-te kan også være uheldig for barnet, så ikke drikk mer enn én til to kopper om dagen.

Både nikotin, alkohol, narkotiske stoffer og flere medisiner går over i morsmelken. Alkoholkonsentrasjonen i morsmelk tilsvarer den man finner i morens blod. Man vet ikke sikkert hvor grensen går for skadelig påvirkning på barnet. Du bør derfor være forsiktig med alkohol når du ammer. Hvis du vil nyte et glass vin, kan du amme før du drikker. Ved å vente en tid før neste amming, vil mengden alkohol i blodet og morsmelken reduseres.

Noen ganger kan det hende at barnet ditt reagerer etter at du spiser krydret nat eller grønnsaker som løk, purre eller bønner. Det kan være en tilfeldighet, men hvis du merker det hver gang, kan du unngå slike matvaner of se om det hjelper.

Hvis du er vant til et variert kosthold og bruker en del krydder hvis barnet ikke viser noen tegn på å reagere på melken. Sannsynligvis har barnet blitt vandt til maten gjennom tiden i magen din.