Slik kan du øke melkemengden

Noen opplever at de har for lite melk til barnet sitt. Dersom melkemengden hos mor er minket, eller ikke kommet tilstrekkelig i gang etter fødselen, kan du så godt som alltid opparbeide produksjonen slik at barnet ditt legger godt nok på seg. Det er svært sjeldent at mor ikke kan produsere nok melk. Hvis du er i tvil eller har spørsmål rundt ammingen er det alltid lurt å forhøre seg med helsesøster for å få råd. Her får du noen råd om hva du kan gjøre for å øke melkeproduksjonen.

Dersom du har for lav melkeproduksjon, er som oftest nok å legge inn noen ekstra måltider noen dager; dette kalles økedager. Jo mer du ammer, desto mer melk produserer du. Ved økedager legger man barnet til brystet veldig ofte; gjerne hver andre time eller hyppigere på dagtid og en til to ganger på natten. Du bør forsøke å slappe av og hvile så mye som mulig disse dagene, og spise og drikke nok. Har du mulighet til det, kan det være godt å bare holde sengen det meste av dagen, og etter noen dager vil du nok merke at melkemengden er blitt større. Det er lurt å amme minst en gang om natten dersom du har lite melk. På natten er det melkeproduserende hormonet på topp, og dette vil hjelpe deg å øke produksjonen. Etter 2-3 dager kan du gå tilbake til den vanlige rutinen, og kroppen din og barnet vil tilpasse seg. Er du i tvil eller har du spørsmål kan du høre med helsesøster eller med en ammehjelp. La barnet selv regulere hvor ofte og lenge det vil spise. De aller fleste barn er flinke til å gi signaler på sult og dersom du lar barnet ditt selv bestemme hvor ofte det vil spise, vil melkemengden tilpasse seg barnets behov.

Kroppen er nemlig parat til å lage så mye melk babyen trenger. Du kan kanskje synes at det blir veldig ofte, spesielt på kveldstid, men morsmelk er lettfordøyelig og magesekken liten, så for mange barn er hyppige påfyll nødvendig.

Unngå å gi barnet morsmelkerstatning hvis mulig. Hvis du ikke synes barnet får i seg nok næring og du gir morsmelktillegg vi det die mindre, som igjen fører til lavere melkeproduksjon. Unngå også flasker til du har innarbeidet gode ammerutiner. Da unngår du å forvirre barnet.

Når du ammer kan det hjelpe å massere brystene litt forsiktig, ikke for å øke melkemengden, men for å åpne melkegangene og gi bedre gjennomstrømming.

Hvis du prøver å sjekke om barnet får nok næring ved å veie barnet før og etter ammingen må du huske at mengden melk barnet drikker er svært liten.

Forskningen har ikke konkludert om hvorvidt visse matvarer faktisk kan påvirke amming, så ta slike påstander med en klype salt. Her er noen matvarer som antas å øke melkeproduksjonen: fennikel, tistel, brennenesle, anis, ammete, bukkehornsfrø, dill, havregrøt/suppe, vørterøl, og maltekstrakt eller maltblokker.

Hvis du velger å prøve noen av disse ingrediensene bør du huske at de skal være en del av eller I tillegg til et normalt, balansert kosthold.

En annen og vanlig årsak til redusert melkeproduksjon er stress. Å være forelder til et nyfødt barn kan være svært stressende, så ikke glem å gi deg og barnet tid for litt kos. Unngå unødvendig stress og mas de første dagene og ukene etter fødselen. Ikke vær redd for å spørre familie og venner om hjelp. Finn deg et stille og avslappende sted eller rom du kan amme. Dette vil bidra til at du kan stresse ned og fokusere på ammingen. Spesielt i den første tiden når du og barnet skal komme inn i rutinene med amming og barnet er lite og sårbart. Rådfør deg gjerne med andre mødre. Det kan være godt å ha noen å dele erfaringer og opplevelser med i denne tiden.