Hva er utdrivningsrefleksen?

Når du ammer frigjøres hormoner i kroppen din som får melken til å strømme til brystknoppene. Dette omtales som utdrivningsrefleksen eller oxytocinresponsen. Denne inntreffer hver gang du skal amme og innebærer at melken er klar for å strømme til brystknoppen.

Hvor lenge varer utdrivningsrefleksen?

Utdrivningsrefleksen skjer naturlig og “automatisk”. Det kan drøye noen få minutter første gang du ammer, men etterhvert vil det gå raskere og melken kan komme i løpet av sekunder.

Noen ganger kan utdrivningsrefleksen skje som svar på at barnet gråter. For noen kvinner kan selv gråt fra andres barn være nok til å stimulere utdrivningsrefleksen.

Hvordan oppleves utdrivningsrefleksen?

Du vil kunne oppleve en eller flere av disse fysiske endringene under utdrivningsrefleksen:

  • Du kan føle at det prikker, kiler eller stikker, og dette kan inntreffe alt fra noen sekunder før, til noen minutter etter at du starter ammingen. Følelsen startet som regel under armen og beveger seg nedover i brystet.
  • Melken drypper fra det andre brystet mens du ammer.
  • Kramper i livmoren de første dagene etter fødselen. Hormonet oxytocin som forårsaker at melkeproduksjon starter og forårsaker også at livmoren trekker seg sammen. Amming er en del av prosessen som vil bidra til at livmoren din får tilbake sin opprinnelige størrelse.

Hvordan kan jeg påvirke utdrivningsrefleksen?

For å fremskynde utdrivningsrefleksen kan du prøve noen av følgende råd:
  • La ammingen foregå i rolige omgivelser, og sørg for å ikke bli forstyrret.
  • Forbered ammingen ved å massere brystene forsiktig. Brystmassasje bidrar til å stimulere utdrivingsrefleksen, og det vil bidra til å forhindre tette melkekanaler. Vask hendene og bruk motsatt hånd på brystet. Start massasjen i armhulen og deretter over, og ned langs brystet.
  • Hvis du har problemer med utdrivningen kan du forsøke å lene deg fremover og la brystene henge fritt. Deretter lar du brystene svinge forsiktig fra side til side.
  • Kos med barnet ditt. Hudkontakt bidrar til å stimulere oxytocin-hormonet til å sette i gang utdrivingen.
  • Pass på at du er sitter eller ligger komfortabelt, og at barnet ditt er riktig plassert og får godt tak.
  • Ha et glass vann tilgjengelig, amming kan gjøre at du blir tørst.
  • Ha øyekontakt med barnet, dette stimulerer oxytocin og styrker båndet mellom deg og barnet.
  • Bruk komfortable klær og amme-bh.
  • Ikke la deg stresse, stress kan bremse utdrivingen av melken så forsøk å slappe av mens du ammer og tenk på at ammingen er det mest naturlige du kan gjøre.

Hvis du fortsatt har problemer med at melken ikke kommer må du ikke nøle med å søke råd hos helsesøster eller fastlegen.