Hvordan kan jeg øke melkemengden på en naturlig måte?

Er du usikker på om melkeproduksjonen din er tilstrekkelig for barnet? Hvis du er stresset og sliten, og barnet ikke virker fornøyd, eller barnet ikke slutter å gråte er det lett å få negative tanker. Når du blir stresset er det lett å bli bekymret for om barnet er fornøyd. Det kan føre til engstelse og mer stress, og det kan i sin tur påvirke melkeproduksjonen. De første månedene med barnet er verdifulle, og vi vil gjerne hjelpe deg så denne tiden blir en god opplevelse for deg og barnet. Her kan du lese mer om dette.

For lite melk

Hvis barnet ditt vokser og legger på seg når det dier har du ikke for lite melk. På den annen side, hvis barnet er svært trøtt og det er nødvendig å vekke barnet, eller barnet mister vekt og har færre våte bleier eller uregelmessig avføring, kan det vært lurt å undersøke om barnet får tilstrekkelig melk.

Stress kan være en av faktorene som påvirker melkeproduksjonen din negativt. Som førstegangsfødende har du ganske mange ting å sette deg inn i. Vær tålmodig med deg selv og barnet ditt. Med erfaring vil selvtilliten vokse og du vil trives bedre med ammingen. Generelt er mødre mye mer trygge og avslappet når de skal amme barn nummer to. Hvor opplagt eller sliten du føler deg vil også kunne påvirke melkeproduksjonen.

Slik kan du øke melkeproduksjonen

Hva skal du spise i løpet av ammeperioden for å sikre at barnet får tilstrekkelig melk? Uansett hva du spiser i perioden etter fødselen og i ammeperioden vil det påvirke mengden melk du produserer, og det vil påvirke barnet. Et av de beste virkemidlene for å øke melkeforsyningen er å fortsette å amme. Jo oftere du ammer og stimulerer hormonproduksjonen, jo mer melk produserer du. Ammer (eller pumper) du hyppigere, vil dette øke produksjonen av prolaktin, som igjen er med på å øke melkeproduksjonen.

Nøkkelen til økt melkeproduksjon er hyppigere amming (eller pumping), slik at mindre melk samler seg mellom hver gang du ammer. Vi anbefaler:

  • Å amme ofte, gjerne hver annen time
  • Å finne en god ammestilling og å sitte eller ligge behagelig under ammingen
  • Å sette av god tid til ammingen, og la det ta den tiden det trenger
  • Å unngå å gjøre andre ting samtidig med ammingen, det kan ta oppmerksomheten bort fra samspillet mellom deg og barnet
  • Å bytte bryst hver gang du starter å amme, ellers er det er lett få et «favoritt»-bryst, noe som kan gi ubalanse i melkeproduksjonen
  • Det er usikkert om det har noe for seg å spise spesielle ting for å øke melkeproduksjonen, men så lenge det er sunne ting, skader det ikke å prøve. Velg mat som er enkel å lage for å spare tid.
  • Du forbruker kalorier når du ammer. Husk å spise og drikke tilstrekkelig og regelmessig.
  • Spiser du sunt er det også godt for barnet.

Bryt den onde sirkelen

Nye mødre opplever ofte at de sliter litt med å få orden på ammingen. Hvis dette gjelder deg er du ikke den eneste, og det er ikke din skyld. Ammingen bør ikke være smertefull, og det kan være så lite som at en endring i ammestillingen kan løse det hele. Er det ting du lurer på kan du kontakte helsestasjonen for å få råd. Melkeproduksjonen er avhengig av både hormoner og stimulering.Når du føler deg stresset eller engstelig vil kroppen din produsere adrenalin som deretter hemmer hormonet prolaktin, og melkeproduksjonen din kan reduseres.

Det er ikke nødvendig å drikke ekstra mye når du ammer. Drikk når du er tørst. Mange blir tørste når de ammer, og så lenge du lytter til kroppens signaler og drikker etter behov, vil det ikke påvirke melkeproduksjonen. Det er ikke nødvendig å drikke mer. Amme-te eller urte-te en grei tørsteslukker dersom du liker smaken. Det er ikke påvist at det hjelper på melkemengden, så det er ikke noe poeng å drikke mye for å øke melkeproduksjonen.

Ikke vær redd for å spørre andre mødre om råd. Kanskje din egen mor eller søster vet råd, eller en venninne med et barn som virker sunt og fornøyd. De vil sikkert gjerne dele erfaringer og støtte deg som nybakt mor. Eller du kan lese flere tips som kan gjøre ammeperioden lettere her.